Er du vild med grønne asparges, og kan du bare ikke få nok af dem i dine sommersalater eller som tilbehør til frokosten? Det kan vi heller ikke, og det er der mange gode grunde til.

Grønne asparges har nemlig en helt fantastisk smag, og så er de supersunde for kroppen, fordi de er proppet med sunde kostfibre og gode vitaminer.

Hvad er asparges?

Asparges er en stængelgrøntsag, der er i familie med bl.a. bladselleri, fennikel og rabarber. Der findes to varianter af asparges: De hvide- og de grønne asparges. Du kan genkende en asparges ved dens faste stængel og dens fyldige ”hoved”.

Asparges er en skøn forårsbebuder og særlig lækker i månederne fra april til juni, hvor de grønne asparges er i højsæson herhjemme. Asparges er derfor et hit i diverse, lækre sommersalater eller på grillen svøbt i bacon, når solen står højt på himlen.

Den sprøde stængelgrøntsag har en dejlig, karakteristisk smag, og så er asparges supersunde for kroppen. Der er derfor mange fordele ved at kaste sig over de grønne asparges ved middagsbordet – uanset om du gør det for den skønne smag eller for de sunde vitaminer og fibre.

Spis grønne asparges med god samvittighed

Tidligere var det de hvide asparges, der hittede i det danske køkken, men de grønne asparges har vundet større indpas i de seneste år, og det er med god grund! De grønne asparges kan nemlig gøre underværker for din krop og glæde dine smagsløg.

Grønne asparges er tilmed meget kaloriefattige. Der er ca. 25 kcal pr. 100 gram, og grønne asparges har også et større næringsindhold end de hvide asparges, så du kan roligt spise løs uden at skulle bekymre dig om kalorierne.

Grønne asparges har derudover et højt indhold af antioxidanter og kostfibre. Grønne asparges indeholder desuden en stor mængde af de gode vitaminer, herunder B6, C-vitamin og folacin, som kroppen har brug for.

Tilberedning af grønne asparges

Grønne asparges er nemme at tilberede, da de ikke skal skrælles, som de hvide asparges skal. De er samtidig tynde og kræver derfor ikke den store tilberedning før en middag, hvor der står grønne asparges på menuen.

Psssst!
Knæk grønne asparges i hånden. Så "slipper" de selv lige der, hvor aspargesen går fra at være spiselig til sej. 

Det eneste, du skal, er at brække den nederste, træede del af stilken og herefter skylle de grønne asparges grundigt før brug. Du kan vælge at koge eller stege dem, men du kan også spise dem rå, hvis du ønsker det.

Hvis dine asparges er helt friske, skal du ikke knække meget af bunden men blot den nederste, træede del af.